Čínská invaze elektromobilů pokračuje! Exporty se raketově zvyšují, Evropa by se měla probudit
Čínské exporty elektromobilů (EV) jsou na vzestupu a v prvních pěti měsících roku 2025 zaznamenaly nárůst o 19 % oproti loňskému roku. Data zveřejněná Generální celní správou 9. června demonstrují, že Čína se stává nezpochybnitelným lídrem v globálním EV trhu. A zatímco západní výrobci se snaží dohnat čínský technologický náskok, je nutné se ptát: Neohrožuje tato čínská dominance budoucnost evropského a amerického automobilového průmyslu?
Podle dat dosáhl export výrobků strojírenského průmyslu 6,22 bilionu yuanů (přibližně 20,9 bilionu Kč), což je o 9,2 % více než loni a představuje 58,3 % celkového čínského exportu. Vedle elektromobilů táhly exportní růst stavební stroje (nárůst o 10,7 %), lodě (nárůst o 18,9 %) a průmyslové roboty (nárůst o 55,4 %).
V čele čínských automobilek stojí Chery s 250 800 vyvezenými jednotkami za prvních pět měsíců. Následuje MG (vlastněné SAIC) se 168 700 jednotkami a Geely se 160 900 jednotkami, což představuje úžasný meziroční nárůst o 103,3 %. Zejména 70 600 exportů Geely směřovalo do Evropy. BYD se umístil na čtvrtém místě s 159 300 vyvezenými jednotkami. Nicméně, pouze 61,05 % z nich byly čistě elektrické vozy, zbytek tvořily plug-in hybridy, což odráží relativně nižší poptávku po BEV (Battery Electric Vehicle) na zámořských trzích než na domácím trhu.
Haval následoval s 90 700 jednotkami, z nichž 95,35 % byly tradiční vozidla na palivo, a dosáhl více než 80% meziročního růstu. Changan, na šestém místě, vyvezl 82 100 vozidel, ale zaznamenal prudký pokles o 29,1 % meziročně, což z něj činí jedinou špičkovou čínskou automobilku, která v tomto období zaznamenala pokles.
Zatímco čínská dominance nevyhnutelně povede k větší konkurenceschopnosti a potenciálně i nižším cenám pro spotřebitele, je důležité vážně se zamyslet nad dlouhodobými důsledky pro automobilový průmysl v Evropě a Severní Americe. Ztráta tržního podílu by mohla vést k propouštění, oslabení inovačního potenciálu a dlouhodobé závislosti na čínských technologiích.
Evropské a americké vlády a automobilky musí reagovat rychle a strategicky. Investice do výzkumu a vývoje, podpora domácí výroby a zavedení spravedlivých obchodních podmínek jsou klíčové pro zachování konkurenceschopnosti a ochranu pracovních míst.
Čína nepochybně udává tón v budoucím vývoji trhu s elektromobily. Západ má dvě možnosti: buď se nechá smést vlnou čínské elektrizace, nebo se probudí a aktivně přispěje k utváření budoucího automobilového průmyslu. Volba je na nás.