Kolik automobilky vydělávají na každém prodaném autě? Pohled do absurdních čísel a ziskových strategií
Kolik si vlastně automobilky namastí kapsu na každém prodaném voze? Otázka, která napadne snad každého, kdo se kdy zamýšlel nad fungováním autoprůmyslu. Díky veřejným účetnictvím akciových společností se můžeme alespoň rámcově podívat na průměrné marže, porovnávat jednotlivé výrobce a analyzovat souvislosti. Data za rok 2024 přinášejí překvapivé výsledky, od absurdně vysokých zisků u luxusních značek až po hrozivé ztráty u některých ambiciózních nováčků.
Globální autoprůmysl, dle analýzy Car Industry Analysis, dosáhl v loňském roce průměrného výnosu 32 548 eur na prodané vozidlo. Tento průměr vychází z dat od 30 automobilek, jejichž celkové výnosy meziročně vzrostly o 2,4 %. Zásadní nárůst, pokud vezmeme v potaz, že tyto společnosti prodaly méně automobilů než v předchozím roce. Vyšší ziskovosti tak dopomohlo kolísání výměnných kurzů a především rostoucí ceny aut.
Důležité je zdůraznit, že tento žebříček ziskovosti nevypovídá nic o absolutních ziscích společností. Jde o poměr mezi provozním ziskem za rok 2024 a počtem prodaných aut v daném roce. Ferrari, například, prodá nepoměrně méně vozů než Volkswagen, a Porsche méně než Tesla. Navíc, např. do automobilky General Motors, Stellantis či Volkswagen analytik Felipe Munoz zahrnuje větší množství značek, takže se nedozvíme konkrétní výsledky pro Škodu, SEAT, Citroen, Peugeot, Jeep a další.
Kdo kraluje ziskovosti?
V čele žebříčku se tradičně drží italské Ferrari. Na každém prodaném autě tato značka vydělá v průměru neuvěřitelných 136 671 eur! Ano, čtete správně, více než 136 tisíc eur. Jinými slovy, marže Ferrari tvoří až 28 % z celkové ceny vozu. Automobilka v roce 2024 vykázala celkové tržby ve výši 6,68 miliardy eur, přičemž zisk dosáhl 1,88 miliardy eur.
V první pětce relativně nejlépe zarábajících automobilek se dále umisťují značky Porsche, Mercedes-Benz, BMW a Tesla.
- Porsche: na každém prodaném autě v roce 2024 zarobilo 18 142 eur.
- Mercedes-Benz: následuje s velkým finančním odstupem s výnosem 5 629 eur.
- BMW: dokázalo na každém autě vydělat 4 693 eur.
- Tesla: dosáhla solidních 3 801 eur.
Kde se prodělává? Pohled na ztrátové modely
Na opačném konci žebříčku se nachází automobilové značky, které na každém prodaném vozidle vykazují ztráty – a v některých případech jde o absurdní částky, které vedou k otázkám o udržitelnosti těchto firem. Nejvýraznější jsou výsledky značek Aston Martin, Rivian, ale především americké firmy Lucid. Ta v průměru na každém prodaném vozidle ztrácí více než 283 tisíc eur!
Někdo by mohl namítnout, že tyto automobilky by měly jednoduše zastavit prodej ztrátových modelů a tím se problém vyřeší. Nicméně, tento žebříček nabízí pouze relativní sumy, které nejsou faktickým rozdílem mezi náklady a příjmy spojenými s prodejem jednoho vozidla. Ukončením prodeje aut by se automobilka nejen připravila o potenciál budoucích příjmů, ale fakticky by ještě prohloubila své ztráty.
Kompletní žebříček ziskovosti na jedno prodané vozidlo (2024):
- Ferrari, 136 671 €
- Porsche, 18 142 €
- Mercedes-Benz, 5 692 €
- BMW, 4 693 €
- Tesla, 3 801 €
- Subaru, 3 031 €
- Toyota, 2 710 €
- General Motors, 2 622 €
- Isuzu, 2 610 €
- Volvo, 2 547 €
- Hyundai a Kia, 2 432 €
- Honda, 2 324 €
- Volkswagen, 2 111 €
- Li Auto, 1 846 €
- Jaguar Land Rover, 1 794 €
- BYD, 1 556 €
- Renault, 1 137 €
- Suzuki, 1 128 €
- Ford, 1 122 €
- Mitsubishi, 971 €
- Mazda, 951 €
- Stellantis, 656 €
- Nissan, 282 €
- Great Wall Motors, 188 €
- Leapmotor, -1 421 €
- Xpeng, -4 612 €
- Nio, -14 313 €
- Aston Martin, -18 491 €
- Rivian, -87 363 €
- Lucid, -283 468 €
Proč tato data vlastně sledujeme?
Informace o ziskovosti jednotlivých automobilek nám poskytují cenný vhled do zdraví a konkurenceschopnosti celého průmyslu. Umožňují nám pochopit, které značky dokáží efektivně hospodařit, investovat do inovací a udržet si stabilní pozici na trhu. Pro investory jsou tyto údaje klíčové pro rozhodování o investicích do konkrétních automobilových společností.
Pro běžné spotřebitele tato data mohou sloužit jako indikátor stability a budoucího směřování dané značky. Ztrátová automobilka může být nucena k restrukturalizaci, snižování nákladů, a to se může projevit i na kvalitě produktů a služeb. Ziskové společnosti naopak mají prostředky na další rozvoj, výzkum a vývoj nových technologií.
Závěr: Kde se bere zisk a kde ztráta?
Ziskovost v automobilovém průmyslu je ovlivněna mnoha faktory. Mezi ty nejdůležitější patří:
Image značky: Luxusní značky jako Ferrari a Porsche si mohou dovolit vyšší ceny a tím i vyšší marže díky svému exkluzivnímu postavení na trhu.
Efektivita výroby: Automobilky s moderními a optimalizovanými výrobními procesy dokáží snížit náklady a zvýšit ziskovost.
Inovace a technologie: Investice do nových technologií, jako jsou elektromobily a autonomní řízení, mohou přinést konkurenční výhodu a vyšší prodejní ceny.
Marketing a branding: Silná marketingová strategie a budování silné značky pomáhají zvyšovat poptávku po produktech.
Globální ekonomická situace: Celková ekonomická situace, měnové kurzy a geopolitické vlivy mají významný dopad na ziskovost automobilek.
Ztráty naopak často souvisí s:
Vysokými náklady na vývoj nových modelů: Zejména u nových automobilek, které investují obrovské sumy do vývoje elektromobilů.
Nízkými prodejními objemy: Nedostatečný prodej neumožňuje dosáhnout úspor z rozsahu a pokrýt fixní náklady.
Chybami v managementu: Špatné rozhodování a neefektivní řízení mohou vést ke ztrátám.
Konkurenčním tlakem: Silná konkurence a klesající ceny tlačí marže dolů.
Data o ziskovosti automobilek tak nabízejí komplexní pohled na fungování tohoto dynamického a složitého průmyslu. Informace jsou cenné pro investory, spotřebitele i samotné automobilky, které se mohou poučit z úspěchů konkurence a vyvarovat se jejím chybám.
Reklama
- Zdroj: cargen, Partochina, UIT, TCP, Car Industry Analysis