Sněhurka s digitálními trpaslíky: Moderní pojetí klasiky, které ale nenadchne
Sněhurka, pohádka, která okouzluje generace, se dočkala dalšího filmového zpracování. Tentokrát v lehce muzikálovém hávu, s hvězdným obsazením a moderním pojetím. Otázkou ale zůstává, zda se tvůrcům podařilo navázat na bohatou historii tohoto příběhu, nebo zda se jedná o promarněný potenciál.
Příběh Sněhurky, jak ho známe z pera bratří Grimmů, se stal nedílnou součástí světové kultury. Od broadwayského debutu v roce 1912 přes ikonický animovaný film Walta Disneyho z roku 1937, Sněhurka si neustále nacházela cestu k srdcím diváků. Nová hraná verze se snaží držet muzikálového rázu Disneyho klasiky, avšak zároveň si bere svobodu v reinterpretaci známého příběhu. A právě tady začínají první problémy.
Jednou z nejvýraznějších změn je proměna prince ve zbojníka. Tato postava a její svérázná parta působí ve filmu rušivě a celkově zbytečně. Místo aby příběh obohatily, působí v některých scénách až nevěrohodně komicky. Další diskutabilní volbou je obsazení latinsko-americké herečky Rachel Zegler do role Sněhurky. Nejde ani tak o herečku samotnou, jako o to, jak tvůrci s postavou nakládají. Z příběhu totiž úplně vypadla zásadní zmínka o pleti bílé jako sníh. Nahrazení tohoto motivu narozením během vánice působí spíše jako křečovitá snaha vyhnout se kontroverzi, než jako promyšlený tvůrčí záměr.
Těžko se s novou verzí ztotožňuje i proto, že sama hlavní představitelka v rozhovorech otevřeně kritizuje původní animovaný film jako zastaralý. Z nevinné krásky se rázem stává bojovnice za práva slabších a později dokonce téměř válečnice za spravedlnost. Ačkoliv se dá ocenit snaha o posílení ženské postavy, v tomto případě působí změna příliš násilně a odklání se od podstaty původního příběhu.
A co trpaslíci? Původní plány na obsazení herců s malým vzrůstem nakonec padly a trpaslíci byli vytvořeni digitálně. Toto rozhodnutí vyvolalo vlnu kritiky, zejména ze strany herců trpasličího vzrůstu. Ti se cítí být ošizeni o jedinečnou příležitost, která jim byla přímo šita na míru. Zklamání vyjádřil například britský herec Choon Tan, který ztvárnil jednoho z trpaslíků v divadelním zpracování Sněhurky.
Použití digitálních trpaslíků a zvířat ve filmu bohužel nefunguje příliš přesvědčivě. Působí uměle a nerealisticky, čímž se snižuje celkový dojem z filmu. I když je například Šmudla díky svému vzhledu roztomilý, na celkovém dojmu to mnoho nemění. Zejména zvířecí průvodci Sněhurky v lese působí značně nepřirozeně, což je překvapivé, vzhledem k tomu, že v jiných filmech bývá digitální animace zvířat zvládnutá mnohem lépe. Vzhledem k rozpočtu filmu je to zarážející.
Herecké obsazení, kromě již zmíněných, jinak nepůsobí špatně. Rachel Zegler, která zazářila ve Spielbergově West Side Story a objevila se i v Shazamu a Hunger Games, se snaží, ale těžko se jí daří vymanit se ze stínu kontroverze kolem jejího obsazení. Gal Gadot jako zlá královna je trefou do černého. Je krásná, ale zároveň dostatečně krutá a chladná, čímž vytváří přesvědčivou záporačku. Andrew Burnap jako zbojník v roli prince je bohužel nejslabším článkem hereckého souboru.
Hudební složka filmu je proměnlivá. Některé písně jsou povedené, jiné méně. Píseň "Hej hou", kterou zpívají trpaslíci, sice pobaví, ale celkově muzikálové pojetí nemusí sednout každému. Tvůrci se rozhodli původně jednoduchý příběh natáhnout na téměř dvě hodiny, a to přidáním akčních scén, například soubojů mezi zbojníky a královninou gardou. Tyto scény ale spíše kazí ducha původní pohádky a celkově působí zbytečně.
Celkově se zdá, že na původní kostru klasické pohádky bylo naneseno příliš mnoho novot, které nemusejí každému divákovi vyhovovat. Je cítit přehnanou snahou o originalitu a revitalizaci příběhu. Ale jak se říká, někdy je méně více.
Je jasné, že si film najde své diváky. Nicméně, otázkou zůstává, zda mělo vůbec smysl pouštět se do takového "remaku". Pokud byla snaha připomenout legendární pohádku, mělo se k tomu přistoupit zcela jinak – méně uměle a více klasicky. Film postrádá kouzlo a nostalgii, které jsou s příběhem Sněhurky neodmyslitelně spojené. Místo toho nabízí moderní pojetí, které bohužel nenadchne a spíše zklame.
Reklama
Zdroj: Partochina, Walt Disney, TCP, UIT, KinoHF