Nakupující se musí chránit před falešnými online recenzemi zákazníků
Čína se stala globálním lídrem v e-commerce, protože čínští spotřebitelé začali nakupovat online jako zběsilí. To, co umožnilo tento zázrak, je vysoká míra rozšíření internetu (77,5 procenta do roku 2023) v Číně.
V prvních třech čtvrtletích letošního roku dosáhly online maloobchodní tržby v Číně 10,89 bilionu jüanů (1,51 bilionu dolarů), což je meziroční nárůst o 8,6 procenta, uvádí Národní statistický úřad. Neustálý nárůst příjmů z online prodeje lze přičíst tomu, že online nakupování se v Číně stává stále běžnějším, zejména během nákupního festivalu „Double Eleven“ (11. listopadu).
Festival jako největší každoroční událost online nakupování v Číně, která letos skutečně začala na konci října, hraje zásadní roli v další stimulaci chuti spotřebitelů po celá léta, a to navzdory tomu, že online kupující se stali racionálnějšími.
Online obchodníci mají nyní potíže prodávat své produkty spotřebitelům, kteří přesně vědí, co chtějí. To přimělo některé online obchodníky k výběru nesprávných a dokonce ilegálních taktik k přilákání spotřebitelů. Jednou z takových nezákonných taktik je zveřejňování falešných online recenzí zákazníků.
Zákaznické recenze mají online obchodníkům pomoci sbírat zpětnou vazbu od kupujících a na základě ní zlepšovat své produkty nebo služby. Potenciální kupující si zase přečtou tyto recenze, aby mohli informovaně rozhodovat o nákupu. Spotřebitelské recenze jsou proto důležité jak pro kupující, tak pro prodávající.
Pokud se však na internetu objeví velké množství falešných recenzí, mohou ovlivnit úsudek mnoha potenciálních spotřebitelů a přimět je k nesprávným nákupním rozhodnutím. Falešné recenze tak mohou poškodit pověst nejen prodejců, ale i celé online nákupní platformy.
Některé podniky například kupujícím slibují malou částku vrácení peněz za nákup, pokud napíší pozitivní recenzi, nejlépe s fotografiemi, nebo nabízejí jiné výhody, které spotřebitele nalákají k napsání „pětihvězdičkových“ recenzí i přes špatnou kvalitu jejich produktů. Horší je, že některé online obchody si dokonce najímají ghostwritery, aby zveřejnili velké množství zmanipulovaných recenzí a fotografií online, aby propagovali své produkty nebo služby.
Minulý měsíc v Číně vydal Úřad pro internetovou bezpečnost ministerstva veřejné bezpečnosti oznámení, ve kterém požádal online kupující, aby se chránili před falešnými recenzemi zákazníků. V oznámení se uvádí, že policie v Taizhou v provincii Zhejiang zasáhla proti gangu, který na internetu zveřejňoval zmanipulované zákaznické recenze. Tato „vodní armáda“ neboli placení internetoví trollové jednoduše potřebovali zveřejnit připravené komentáře a fotografie ve formě falešných zákaznických recenzí, aniž by si skutečně koupili jakýkoli produkt nebo službu z příslušné nákupní platformy.
Fotografie mimochodem mohou způsobit větší potíže než falešné spotřebitelské recenze, protože jsou s největší pravděpodobností ukradeny z některých jiných e-shopů nebo platforem. Pokud někdo nahraje odcizenou fotografii s tváří osoby, může být odpovědný za narušení soukromí. Pokud fotografie zobrazuje pouze záda osoby, může být osoba, která ji nahraje, zodpovědná za porušení autorského zákona původního fotografa. A pokud fotografie zobrazuje například domácí výzdobu dané osoby, osoba, která ji zveřejnila online, může být zodpovědná za porušení práva na soukromí.
Přestože internetoví obchodníci sami ukradené fotografie nezveřejňují, mohou nést odpovědnost za falešnou reklamu za jejich použití. Zmanipulované recenze a fotografie narušují transakce na trhu tím, že nutí lidi kupovat nekvalitní produkty a ztrácejí důvěru v e-shopy nebo online nákupní platformy.
Zákazníci ztrácející důvěru v produkty a služby poškodí rozvoj sektoru elektronického obchodování a zasadí ránu online podnikům, které podnikají v dobré víře.
Aby se tento problém vyřešil, měly by úřady podniknout kroky k odrazení online podniků od takového jednání. Svou roli v omezování takového škodlivého chování mají i online nakupující tím, že odolají vábení malého obnosu peněz a bijí na poplach proti těm e-shopům, které jim nabízejí „úplatky“ za psaní falešných recenzí. Pokud jde o online podniky, měly by se řídit zákonem.
Naštěstí si lidé stále více uvědomují vývoj na online platformách a jsou připraveni přispět svým dílem k tomu, aby viníci dostali řádný trest podle zákona.
Státní správa pro tržní regulaci také v květnu zavedla spravedlivou regulaci hospodářské soutěže, zejména pro internetový průmysl, aby se vypořádala s porušováním práv spotřebitelů na online platformách, včetně falešných objednávek a zmanipulovaných recenzí.
Reklama
zdroj: Partochina, Chinadaily, TCP, Sinchua