Nepříznivý vývoj v Číně přesouvá pozornost velkých koncernů na Indii
Po zvyšujících se problémech na čínském spotřebitelském trhu začaly koncerny jako PepsiCo, Coca-Cola či Unilever přesouvat svou pozornost na trh Indie. Její ekonomika zaznamenává nejvýraznější růst mezi rozvíjejícími se trhy a zvyšuje šance společností zaplátat výpadky v tržbách na čínském trhu. Informuje o tom agentura Reuters.
„Zatímco předchozích 10 let se firmy soustředily na prodej v Číně, příští dekáda bude o Indii,“ řekl Brian Jacobsen, hlavní ekonom společnosti Annex Wealth Management.
Velké spotřebitelské firmy se sídlem v Indii předpokládají v následujících kvartálech vyšší výdaje státu, jakož i zvýšení soukromé spotřeby. To dává nadnárodním společnostem větší možnosti než Čína se zpomalujícím se růstem ekonomiky.
Již za loňský rok se podle odhadů firmy GlobalData zvýšil kombinovaný podíl pěti světových potravinářských firem a výrobců spotřebního zboží – PepsiCo, Coca-Cola, P&G, Unilever a Reckitt Benckiser – na indickém trhu na 20,53 % z podílu na úrovni 19,27 % v roce 2022. Naopak, v Číně podle odhadů GlobalData podíl těchto společností klesl loni na 4,30 % ze 4,37 %.
\"Čína zápasila s dlouhým a náročným obdobím opatření proti Covidu-19, nakrátko zaznamenala i negativní růst a následné zotavování bylo slabé,\" řekl K. Ramakrišnan ze společnosti pro průzkum trhu Kantar. Ekonomika Číny vzrostla ve 2. kvartálu meziročně o 4,7% a zaostala za očekávaným růstem nad 5 %.
Naopak, ekonomika Indie zaznamenala v posledním kvartálu fiskálního roku 2023/2024 (skončil v březnu, nové údaje by měly být zveřejněny koncem srpna) růst na úrovni 7,8%.
Mondeléz International oznámil za 2. čtvrtletí roku 2024 ve své čokoládové divizi v Indii procentuální růst ve středu jednociferného pásma. Ještě výraznější růst oznámila Coca-Cola, jejíž růst dosáhl dvouciferných hodnot. Dařilo se také firmě Unilever a společnosti PepsiCo.