V demoličním derby jde o hodně
Čína se stala domovem největšího demoličního derby na světě, když výrobci elektromobilů stupňují svůj boj o dominanci uprostřed volání z Pekingu, aby podniky zastavily své cenové války pro větší dobro ekonomiky.
Vzhledem k tomu, že čtyři z pěti čínských značek elektrických vozidel podle předpovědi skončí na konci dekády stranou, analytici se domnívají, že pouze ty s nejlepší technologií - a nejlevnějšími cenami - zůstanou stát.
To znamená, že investoři mají pro akcie EV opatrný kurz, dodávají.
Když se minulý měsíc sešlo politbyro, aby diskutovalo o ekonomických otázkách, čínští vůdci vyzvali podniky, aby se zdržely „zlomyslné soutěže o involuci“ a aby se disciplinovaly.
Involuce, pro ty, kteří ještě nevědí, je populární termín na pevnině používaný k popisu zbytečné, nadměrné a neúčinné konkurence.
Politbyro také slíbilo, že posílí eliminační mechanismus, který umožní neefektivním podnikům hladce opustit trh, v tichém uznání nadbytečné kapacity a cenových válek, které pronásledují ekonomiku.
HRA NA VINU
Výrobci elektromobilů vedou od loňského roku cenové války, kdy jeden druhého obviňuje, že nehraje podle knihy.
Guangzhou Automobile a Geely Holding kritizovali involuci mezi svými rivaly, zejména se zaměřili na BYD, která nedávno uvedla na trh dva levné modernizované plug-in hybridy, zatímco Nio se hašteřil s Li Auto naléhat na to, aby přestala zveřejňovat týdenní žebříčky prodejů mezi hlavními novými značkami s tím, že údaje nemusí být přesné.
Prodeje mezitím šly z kopce.
Po zdvojnásobení v lednu oproti předchozímu měsíci se růst prodeje elektromobilů v červnu prudce zpomalil na pouhých 28,6 procenta, ukazují údaje Čínské asociace osobních automobilů.
Uprostřed zpomalení AlixPartners očekává, že přibližně 86 procent nebo 118 čínských značek EV může do roku 2030 zaniknout nebo být sloučeno, takže v závodě zůstane pouze 19 hlavních hráčů.
A propast mezi značkami EV a tradičními výrobci automobilů se zvětšuje.
Společnost Great Wall Motor, která také vyrábí benzinová vozidla, zaznamenala minulý měsíc pokles prodeje nových EV o 16 procent, zatímco BYD a Li Auto představovaly téměř 56 procent celkových dodávek.
Aby investoři identifikovali potenciální vítěze, měli by zkontrolovat ceny, ziskovost a technologickou zdatnost firem využívajících elektromobily, říká Kenny Ng Lai-yin, stratég cenných papírů společnosti Everbright Securities International.
Vývoj technologií je klíčový, protože upgrady mohou zlepšit výrobní proces a kvalitu produktů a snížit náklady, což společnostem poskytuje prostor ke snížení cen, aby získaly větší podíl na trhu, říká.
Vůdce smečky
BYD, jediný Ngův výběr mezi výrobci EV kotovaných v Hong Kongu, vede v těchto aspektech cestu.
Jeho nový plug-in hybridní elektrický vůz, Qin L DM-i, má dojezd 2 100 kilometrů – o 78 procent více než Qin Plus DM-i.
Jeho spotřeba paliva se zlepšila na 2,9 litru z 3,8 litru na 100 km, zatímco ceny modelu začínají od 99 800 juanů (13 000 €).
BYD navíc vyrábí 75 procent všech komponent ve svých vozidlech, což je dvakrát více než Tesla a Volkswagen.
Rovněž hrubá zisková marže společnosti BYD dosáhla v prvním čtvrtletí letošního roku rekordních 21,9 procenta, čímž ve stejném období překonala 17,4 procenta elektromobilního gigantu Tesla.
V horkém pronásledování
Ale pro ostatní výrobce automobilů je obtížné napodobit vysoce integrovaný dodavatelský řetězec BYD, pokud jejich prodeje nejsou dostatečně velké, říká Stephen Dyer, vedoucí poradenské praxe pro automobilový průmysl a průmysl v Asii v AlixPartners.
Ačkoli BYD pevně stojí jako největší domácí prodejce EV, gigant neovládl luxusní trh a minulý měsíc srazil ceny sportovně užitkového vozu o 17 procent poté, co ve druhém čtvrtletí prodal méně než 3000 kusů měsíčně.
I ostatní výrobci EV mají své výhody.
Například Li Auto je jediným ziskovým rozvíjejícím se výrobcem EV na pevnině poté, co loni dosáhl čistého zisku 12,8 miliardy juanů.
Společnost Nio, jejíž prodej EV se minulý měsíc zdvojnásobil, vyrobila v Číně téměř 230 000 nabíječek, což je nejvíce ze všech značek automobilů. S více než 80 procenty elektřiny využívané uživateli mimo Nio se společnost nyní dále otevřela, aby umožnila Huawei Harmony Intelligent Mobility Alliance přístup k její dobíjecí síti.
Mezitím, protože elektrická vozidla zůstanou, očekává se, že tématem příštího závodu bude inteligentní řízení, včetně inteligentních kabin, autonomního řízení a zábavy, říká Dyer.
Významní výrobci elektromobilů stupňují svou hru v technologiích chytrého řízení s pomocí umělé inteligence.
Zatímco plně samořídící auto Tesla v Číně teprve debutuje, Huawei, XPeng, Nio a Li Auto vydaly modely s autonomním nebo asistovaným řízením a tradiční výrobci jako Great Wall také založili související dceřiné společnosti.
Zakladatel BYD Wang Chuanfu předpovídá, že vývoj inteligentního řízení se zrychlí.
A Zhang Yichao, partner společnosti AlixPartners, radí výrobcům automobilů, aby změnili myšlení, protože vozidla jsou nyní spíše elektronickými produkty než pouhými nástroji pro řízení.
XPeng mezitím sází na létající auta.
Její přidružená společnost XPeng Aeroht, největší společnost létajících automobilů v Asii, plánuje začít dodávat své modulární létající auto – Land Aircraft Carrier – jednotlivým zákazníkům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2025.
Pokud XPeng dokáže splnit tento cíl, předběhne Teslu a stane se první automobilovou značkou na světě, která začne dodávat maloobchodním uživatelům, v souladu s čínským tlakem na rozvoj ekonomiky v nízkých nadmořských výškách.
ZÁMOŘSKÉ VÝZVY
Čínští hráči EV také čelí překážkám v zámoří.
Ačkoli Evropská unie a Spojené státy navrhly zvýšit cla na čínský dovoz, analytici očekávají, že dopad na výrobce elektromobilů nebude významný.
Zatímco prodeje na Západě by se mohly krátkodobě snížit, očekává se, že čínští výrobci EV budou schopni dosáhnout zisku díky nižším výrobním nákladům.
Zejména společnost BYD může být podle AlixPartners stále schopna zaznamenat 20procentní ziskovou marži, a to i po zohlednění 17,4 procentních cel zavedených v EU.
Z dlouhodobého hlediska bude dopad cel oslaben, protože čínští výrobci automobilů urychlí zakládání továren v zámoří, zejména společnost SAIC Motor, která čelí 37,6procentnímu clu na svá bateriová elektrická vozidla, říká Ng.
Dopad na výrobce automobilů kótovaných v Hongkongu bude mírný kvůli nízkému podílu přímého vývozu do EU, který se poprvé dostal do zemí mimo EU na kontinentu.
Očekává se, že americká cla budou mít podobné účinky, což povede k většímu dovozu přes Mexiko, dodává Ng.
Lidé v EU a USA budou muset nakonec platit více za nákup čínských elektromobilů vedených přes třetí místo, uzavírá Ng.
AlixPartners však kvůli navrhovaným tarifům stále snížila svou prognózu tržního podílu čínských značek v Evropě z 15 na 12 procent do roku 2030, i když se očekává, že se letos růst zdvojnásobí z 6 procent.
Kromě toho zůstává zájem evropských a amerických spotřebitelů o bateriová elektrická vozidla podle průzkumu AlixPartner pro rok 2024 nízký na 43 procentech a 35 procentech, což je téměř nezměněno oproti stavu před třemi lety.
Obě čísla jsou mnohem nižší než 97 procent ve Velké Číně.
EU uplatňovala prozatímní nová cla na jednotlivé výrobce v rozmezí od 17,4 procenta do 37,6 procenta, což je nad rámec 10procentního cla, které již platilo pro čínské elektromobily. Tato částka bude vybírána pouze tehdy, pokud většina členských států souhlasí s uložením konečných cel.
Bývalý prezident Donald Trump se mezitím zavázal zvýšit cla na 60 procent nebo více, pokud vyhraje boj o Bílý dům, a zatímco odstupující prezident Joe Biden již zvýšil daně na čínská elektrická vozidla o 100 procent, kandidátka na prezidentský úřad Kamala Harrisová zatím neodhalila své karty.
zdroj: The Standard, Partochina