Věže, tunel, ostnatý drát: Lotyšsko se ohradilo před Běloruskem plotem v hodnotě 125 milionů eur
Výstavba plotu na lotyšsko-běloruské hranici byla dokončena, řekl Renard Grishkevich, předseda představenstva státní akciové společnosti Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ).
Do konce roku 2024 bude pokračovat výstavba potřebné infrastruktury - hlídkových chodníků, mostů a dalších zařízení potřebných k ochraně hranic v celé délce hranice 173 kilometrů (km).
Grishkevich uvádí, že v roce 2023 byla dokončena výstavba plotu na pozemních plochách (112 km) v letošním roce, krok za krokem, až do konce července byl postaven plot podél veřejných nádrží; Celková délka vybudovaného oplocení byla téměř 145 km. V současnosti probíhají dvě etapy výstavby potřebné infrastruktury na úseku Daugava a na úseku kolem jezera Richu, kde není oplocení.
Na pozemcích, kde byl plot vybudován loni, nyní pokračují práce na budování infrastruktury: vytvořily se hlídkové stezky pro osobní vozidla (do 3,5 tuny) v délce přibližně 40 km ze 119 km a hlídkové stezky-mosty o délce 15 km z 28 km. Dokončila se výstavba 1,75 km pontonových hlídkových stezek. Tato řešení umožňují pohraniční stráži získat přístup a kontrolovat pohraniční oblast.
V rámci třetí etapy ve spolupráci se Státní podpůrnou agenturou probíhá výstavba šesti komunikačních věží, přístupových cest a obchůzkového chodníku v délce 16,7 km. Byly zahájeny přípravné práce na vybudování pěti přístupových cest a komunikačních věží, přičemž pokračuje koordinace stavebních projektů a přípravné práce na zajištění výstavby zbývající jedné věže a přístupové cesty. Vybudované věže a přístupové cesty zajistí dozor nad hranicí v úseku Daugava.
V rámci čtvrté fáze jsou naplánovány trasy okružních křižovatek kolem jezera Richu, které umožní pohraniční stráži rychlý přesun podél břehu nádrže a efektivně tak reagovat na možná porušení – neoprávněný vstup osob nebo přepravu zboží do Lotyšska. Úseky, kde není hraniční plot – 16,7 km dlouhý úsek Daugavy a říční cesty – a infrastruktura kolem jezera Richu se plánuje dokončit do léta 2025.
Kromě toho byl v roce 2023 uveden do provozu 30metrový tunel, který výrazně usnadnil ochranu státních hranic v oblasti, kde hranici protíná železniční trať. Podle Grishkevicha je kovový tunel o hmotnosti 30 tun jednou z nejdelších inženýrských staveb svého druhu v Lotyšsku.
Zvláštním zákonem na konci roku 2021 byla výstavba plotu a infrastruktury hranice s Běloruskem převedena na VNĪ. V létě 2023 dostala VNĪ za úkol realizovat a dohlížet na výstavbu plotu a infrastruktury vnější hranice státu na lotyšsko-ruské hranici.
Celkové náklady na výstavbu oplocení a infrastruktury a souvisejících služeb a prací jsou 125,35 milionu eur, z toho 3,6 milionu eur z fondů Evropské unie (EU) na výstavbu komunikačních věží a přístupových cest.
Reklama
zdroj: VNĪ, Partochina, TCP